6.3.2017

Muistilista: hyvinvoinnin kulmakivet.

Auringon säteissä on jo aavistus kevättä. Kevään alkamisessa on jotain samantyyppistä, kuin uuden vuoden alussa. Vuoden vaihtuessa tulee usein tehtyä kaikenlaisia uudenvuoden lupauksia, sama tapahtuu minulle myös kevään lähestyessä. Ja oikeastaan kevään koittaminen onkin parempi aika lupauksille, silloin niihin on paljon helpompi tarttuakin.

Kirjasin ylös asioita, joiden olen huomannut olevan oman hyvinvointini kulmakiviä. Asioita, joita silti turhan usein laiminlyön. Silloin, kun on stressiä ja kiirettä helposti jättää tekemättä juuri niitä asioita, jotka siihen stressiin auttaisivat. Lasten kanssa vietetyn ajan merkityksellisyyttä en tähän listaan kirjannut, sillä se on itsestään selvä osa elämääni. Uskon, että oma hyvinvointini on myös heidän etunsa ja yhteistyössä tehtävissä. Ajatuksenani on kirjoittaa näistä blogiini postaussarja, jossa kuvailen ja pohdiskelen jokaista kohtaa tarkemmin.



Minun hyvinvointini kulmakiviä satunnaisessa järjestyksessä:


1. Uni ja lepo.  

Uni ja lepo ovat kaiken A ja O. Kun en nuku olen kiukkuinen. Mistään ei tule mitään ja kärpäsistä tulee härkäsiä. Tähän minun oikeasti tulisi panostaa hirveästi. Ja myös siihen, että juniori nukkuisi yönsä hyvin.

Nukuttujen öiden lisäksi lepohetket ovat tärkeitä. Aina ei tarvitse tehdä mitään. Monesti niinä hetkinä, kun tuntuu siltä, että ei ole aikaa, on pieni rentoutushetki tärkeääkin tärkeämpi. Niin. Kun vain osaisi näin toimia...

2. Liikunta.  

Tähän onkin tullut kuluneen vuoden aikana panostettua enemmän kuin aikoihin. Mutta silti parantamisen varaa on. Liikkuminen nimittäin on minulle ihan korvaaamaton mielialaboosti. Viime keväänä aloitin crosstrainingin, joka on mielestäni ihan älyttömän kivaa. Mieli tekisi käydä treenaamassa nykyistä useammin. Juoksemassa olen käynyt todella vähän. Viikonloppuna mieleen tuli loistoidea puolikkaan juoksemisesta Paavo Nurmi Marathonilla. Sitä ideaa täytyy vielä vähän makustella.

3. Ruoka. 

 Olet mitä syöt. Se todellakin pitää paikkansa. Senkin kun vain muistaisi.

4. Luonto. 

 Luonto on minulle tärkeä asia. Luonnossa liikkumisesta saa huimasti energiaa, stressitaso laskee ja unikin tulee yöllä paremmin. Luonnosta nauttiakseen ei tarvitse lähteä kauas, vaan luonnonihmeiden hämmästely kotipihassakin on tärkeää. Toki metsässä ja merenrannalla luontonautinto on jossain aivan eri sfääreissä ja ilma raikasta.

5. Kulttuuri. 

 Musiikki, kirjallisuus, elokuvat, taide, museot, näyttelyt jne. Kuinka paljon iloa ne voivatkaan antaa! Ja ajattelemisen aihetta.

6. Koti.

 Tykkään kauniista asioista.Olen laiska tarttumaan toimeen, mutta nyt olisi viimein aika kiinnittää huomiota kodin sisustamiseen. Sillä oikeasti pidän sisustamisesta, mutta jokin laiskamato on selvästi vallannut minun mieleni. Harmoninen ympäristö kuitenkin edesauttaa kummasti mielenrauhaa. Ainakin minulla. Jo pelkkä siivoaminen saa mielen rauhaisammaksi.

7. Työ.  

Niin. Tämä on asia joka taas kerran on elämässäni suuri kysymysmerkki. Yritän ottaa apurahahakemusten ja työhakemusten kirjoittamisen osana työuraa. Ja opetella löytämään omia vahvuuksiani ja intohimojani entistä selvemmin. Juuri nyt olen elämässäni uuden kynnyksellä. Katsotaan minne tieni vie.

8. Puutarha.  

Haaveilin vuosikaudet omasta pihasta, jossa päästä toteuttamaan puutarhahaaveitani. Nyt minulla on sellainen! Viime vuosi meni lähinnä katsellessa ja ihmetellessä, mutta joskos tänä vuonna sitä kaivautuisi entistä syvemmälle multiin ja kasvien maailmaan. Sormien multaan työntäminen on kutakuinkin perustarve minulle.

9. Huvi ja harrastukset. 

 Oikeastaan näissä yllä olevissa oli mukana minulle rakkaimmat harrastukset - liikunta, kulttuuri, luonto jne. Tämä blogin kirjoittaminen ja valokuvaaminen ovat minulle niin ikään tärkeitä juttuja. Huvittelua kaipaan enemmän elämääni! Ehkä olisi aika repäistä pitkästä aikaa ja lähteä ulos tuulettumaan.

10. Ulkoinen habitus.  

Sanokaa vaikka turhamaiseksi, mutta kyllä mulle on tärkeätä se miltä näytän. Itse en koe pukeutumista ynnä muuta sellaiseksi. Se on vaan jännä juttu kuinka olo reipastuu, kun lököcollareitten tilalle vaihtaa jotain siistimpää. Ja hassua kyllä, kirjoittamisesta ja vaikka siivoamisesta tulee paljon kivempaa, kun päällä on vaikkapa kiva mekko. Olen vain aivan auttamattoman laiska vaatteiden ostaja. Ja kriittinen! On kovin vaikeata löytää istuvia ja materiaaliltaan hyviä vaatteita. Kriittisyyden etu on se, että virheostoksia ei ole viime aikoina juurikaan tullut. Sen mitä hankin, käytän todellakin loppuun.



2 kommenttia :

  1. Näitä peruspilareita on kyllä hyvä aina välillä nostaa esiin ja miettiä kunnolla. Juttusarjaa odotellessa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus on tosiaan hyvä miettiä niitä :) Juttusarjaa seuraa ihan pian...

      Poista