29.3.2017

Juoksu on parasta eskapismia.




Eräänä iltana ennen kesäaikaan siirtymistä olin juoksemassa Porin metsässä. Katinkurun lenkkiä takaisinpäin taittaessani ilta alkoi hämärtyä. Jalat ja mieli tuntuivat jo väsyneiltä. Lenkki ei ollut pitkä, mutta päivä oli. Sitten näin ja kuulin mustarastaiden palanneen. Askel muuttui heti kevyemmäksi! Juoksemisen suuri ilo onkin mun mielestä vaihtuvissa maisemissa ja luonnon ihmeissä. Eikä suinkaan tarvitse mennä edes metsään, vaikka metsä onkin aina ihan parhautta, nimittäin vaikkapa kaupungin kadut ovat täynnä yllätyksiä (enkä nyt tarkoita puistojen pervohuutelijoita).

Tämä viikko on alkanut laiskotellen, mutta viime viikko oli aktiivinen. Ehkä ihan hyvä pitää pari päivää lepoa, sillä en suinkaan ole tottunut moiseen kuntoiluputkeen! Niin ja varsinkin, kun elämä ei ole vain liikuntaa. Olisikin! Lähiaikoina stressitasot elämän muilla osa-alueilla ovat olleet sen verran korkealla, että huhhei. Olen tehnyt väikkäriin viimeisiä hiontoja, kirjoittanut about tsiljoona työ- ja apurahahakemusta. Väikkärin esitarkastukseen päästäminen on joku ihmeen henkinenkin prosessi, joka tuntuu ihmeellisen väsyttävältä ja stressaavalta. Kuulemma moni tulee siinä vaiheessa kipeäksi.

Juokseminen ja treeni toimivat loistavana eskapismina tästä kaikesta. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että tuo järjetön stressi tuppaa vaikuttamaan suorituskykyyn ja varsinkin palautumiseen. Jep. Jotain tarttis tehdä. Kunhan vaan tietäisi mitä. Ehkä ne tulevaisuuden ovet avautuvat nyt, kun saan käsistäni hetkeksi sen suurenstressikimpaleen (lue:väikkärin). Liikkumisesta en kuitenkaan aio luopua. Kumpa olisinkin tajunnut aiemmin kuinka ihana asia liikunta on! Sen ansiosta niinä hetkinä, kun stressi ei puske hengästyksenä läpi, olen paremmassa kunnossa kuin koskaan. Kyllä musta vielä se energinen Minna kuoriutuu.

Viime- ja edellisviikolla olin reipas (ainakin kun vertaa siihen mistä joskus lähdin...):

Ma Juoksua 4,11 km (27m:45s)
Ti Putkirullailua kotona (30 min)
Ke Crosstraining (1h)
To Crosstraining (1h)
Pe Juoksua 12,9 km (1h:19m:46s)
La Lepo
Su Juoksua 8.01 km (51m:27s)
Ma Juoksua 4.37 km (29m:40s)
Ti Crosstraining (1h)
Ke Joogaa kotona (30min)
To 7.16 km (46m:44s)
Pe Crosstraining (1h)
La Uimassa lasten kanssa (rennot 2h uimataidotonta kannatellen)
Su Crosstraining (1h)

P.S. Kuvassa näkyvät uudet lenkkarit, joita en ole vielä testannut. Samaa merkkiä kuin vanhatkin, mutta uudempaa mallia.


Klikkaa ihmeessä itsesi seuraajaksi, seuraa Bloglovin'issa tai blogit.fissä tykkää blogin Facebook-sivusta, Tai seuraa mua Instagramissa. 

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti