15.4.2016

Syy mun smoothieen?


Viime aikoina olen höpöttänyt juoksemisesta ja muusta liikunnasta niin livenä, blogissa, kuin Facebookissakin. Olen surffaillut aihetta käsittelevillä sivuilla ja blogeissa. Olen tilannut juoksuhousut nettikaupasta. Käytökseni perusteella Facebookin mainosalgoritmit tulkitsevat, että haluan laihtua. Feedini on ollut täynnä sponsosoroituja sivuja tyyliin "laihdu 10 kg kesään mennessä". Ei kiitos. Missä ovat mainokset: "Paranna lihaskuntoasi, jotta jaksat olla suorassa", "Syö siten, että jaksat", "Kuntoile, jotta jaksat", "Ota breikki, tee lenkki", "Liiku jos pystyt" tai jotain.

Joo. Kyse on vain mainosalgoritmeista, mutta väitän, että kyse on aika yleisestä ajatusmallista. Jos ryhdyt syömään terveellisesti tai aloitat liikunnan, sinun tulkitaan haluavan laihduttaa. Ja moni elää vain hetken terveellisesti laihtuakseen. "Ota vielä kolmas pulla, ku oot niin laiha", minulle sanottiin, kun olin tosi laiha joskus. Tai "Oo onnellinen ku oot noin laiha ja voit syödä mitä vaan". No, tietenkin otin pullaa ja söin karkkia, mutta olisi sitä varmaan voinut massansa viisaamminkin kerätä. 

Minun ei nytkään tarvitse laihduttaa kesäksi kymmentä kiloa. Toki olen tyytyväinen jos ne kolme-neljä kiloa talven aikana vyötärölle kertynyttä röllykkää katoavat, ja jos peilistä kurkistaa timmimpi Minna. Se on pakko tunnustaa. Toki lenkkipolulle ajoi myös se seikka, että muutaman kuukauden laiskottelulla ja mössöttämisellä oikeasti saa sen vaa'an luvun nousemaan (mitähän pidempi aika tekisi?). Tulipahan taas talvella kokeiltua auttaako jätski, karkki ja ja mättöruoka kaamosväsymykseen ja nuhaan. No ei auttanut, ei.

Muita syitä liikuntaan ja terveellisempään ravintoon minulla on rutkasti kuten vaikkapa istumatyöstä johtuvat selkäjumit ja päänsäryt, huono ryhti, väsynyt olo, turvonnout olemus, silmäpussit, takakireys, kiukkuisuus jne. Ihan vain se, että haluan jaksaa seikkailla elämäni poluilla paremmin. Hei miks ei, jos kerran voin! Ei sekään ole mikään itsestään selvyys. Ja olisi se kiva olla hehkeä.  Kun sairastelu- ja laiskottelutauon jälkeen palasin opettelemaan terveellisempää elämää (taas), huomasin muutoksen äkkiä. Siinä mielestäni aika monta syytä smoothieen ja lenkkiin. Sori algoritmit.


2 kommenttia :

  1. Just näin. Itselläni ei ole (koskaan ollut) kiloja mistä vähentää, mutta heräsin viime viikolla juurikin siihen että nyt tarttis ruveta tekemään jotain ja miettimään mitä tuleekaan suuhun pistettyä ihan oman olon vuoksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se oloon niin hurjasti vaikuttaa, että mitä syö. Sitä en vaan tajua miten kummassa on niin vaikea pitää järki päässä, niin helposti sitä meinaa sortua mössöttämään mitä sattuu,

      Poista