20.1.2015

Liikkeessä.


Päätökseni on pitänyt ja olen pysynyt liikkeesssä näinä tammikuun ensimmäisinä viikkoina. Olen juossut, joogannut, kahvakuulaillut, kävellyt ja tehnyt erilaisia lihaskuntoliikkeitä. Välillä on tuntunut siltä, kuin sen todella huomaisi niin mielialasta kuin ulkonäöstäkin. Ehkä ainakin selkä on pysynyt suoremmassa. Olen yrittänyt pitää mielessäni, että minun ei tarvitse hypätä mitääntekemättömyydestä huippuaktiivisuuteen, vaan astua maltillisesti elämäntavan muutokseen. Ehkä tuolla tiellä motivaatio aktiivisuuteen säilyisikin. Huomaan kuitenkin liikkunnattoman mässäilypäivän aiheuttavan morkkista.

Olen yrittänyt kiinnittää huomiota myös ruokaan eli syödä terveellisesti ja ravitsevasti. Ja juoda sopivasti vettä. Tähän joulupukin minulle tuoma juomapullo on ollut oiva jeesi. Toinen joulupukin lahja (jota ensin pidin vähän turhana) oli sellainen blenderi, jolla saa smoothien sekoitettua suoraan pullossa. Ei tosin tuossa samassa :) Se on osoittautunut oivaksi peliksi ja innostanut syömään pakastimeen hautautuneita herukoita.

Tänä aamuna ylitin itseni. Kävin aamulenkillä ensimmäistä kertaa ties kuinka pitkään aikaan. Ja kyllä, se tuntui ihanalta! Juokseminen on tuntunut kivalta. Tosin en ole käynyt juoksemassa niin usein, kuin ehkä syytä olisi jos haluaisi juoksukunnon kasvavan. Olen vähän himmaillut noiden hyisestä loskaan ja pääkallokeleihin vaihtelevien kelien vuoksi. Varmaankin kylmällä juoksemiseenkin tottuu, mutta yli 10 asteen pakkanen tuntuu tottumattoman juoksentelijan  keuhkoissa ihan kamalan kamalalta. Tottumattomalle liukkaassa juokseminen on myös aikamoinen riski, varsinkin jos on kaltaiseni tohelo. Minulla ei ole mitään erillisiä talvijuoksukenkiä, enkä niide hankinnalle näe perustelujakaan. Jos olisin satavarma, että juoksisin säällä kuin säällä voisin harkita, mutta nykyisellään en näe niihin investoinnissa järkeä. Sen sijaan voin huonoilla keleillä tehdä jotain muuta. Kyllä se kevätkin vielä koittaa. Muistelin juuri kaihoten juoksulenkkejä kesäisessä metsässä.

Kahvakuula on pitkäaikainen kotiliikuntasuosikkini. Liian kauan se ennätti pölyttyä nurkassa, mutta nyt on pölyt pyyhitty. Tosin nyt on pitänyt pitää taukoa muutama päivä, sillä ranne kipeytyi virkkaamisesta ja ranne on aika olellinen osa kahvakuulailua :D Olen käyttänyt 8 kilon kahvakuulaa. Minulla on myös 12 kiloinen, mutta nyt tauon jälkeen en ole sitä rohjennut vielä käyttämään.

Joogassa olen käynyt Joogasalilla pitkän tauon jälkeen pari kertaa. Aah kuinka ihanaa se on! Nyt aion pitää kiinni siitä, että käyn joogassa säännöllisesti. Olen joogannut myös kotona ja kokeillut paria nettijoogapalvelua. Kokemus on ollut yllättävän positiivinen, mutta en ole ainakaan toistaiseksi tehnyt maksuullista tilausta. En tiedä onko se sitten lopulta se minun juttuni, sillä etsin sitä ominta liikuntarytmiäni yhä. Koska vietän suurimman osan ajastani kotona (työskentelenkin kotona), voisi olla ihan hyvä ajatus tehdä liikunnasta syy lähteä toisinaan ihmisten ilmoille. Toisaalta minulle sopii kuntoilu kotona tai ulkona. Aikaa ei kulu lähtemiseen ja kulkemiseen. Samalla saan hetke hiljaisuuden. Toisaalta minua kiinnostaisi myös kokeilla salilla käymistä, mutta kun ei ole oikein hajuakaan mitä siellä tekisi.

Olen huomannut, että saan aivan yhtä paljon kirjoitettua päivän aikana, ellen jopa enemmän, vaikka kuluttaisinkin silloin tällöin otollista työskentelyaikaa liikuntaan. Ja ajattelutyö sujuu myös kävellessä. Eipä mikään taida syödä ajattelutyöstä potkua niin kuin väkinäinen tietokoneen edessä istuminen. Jostain syystä sitä pyrkii väkinäiseen tehokkaalta näyttämiseen.

Liikunnasta en hae vain fyysistä kuntoa, vaan huomaan sen vaikuttavan myös mielialoihin. Varsinkin kun muistan kiinnittää samalla huomiota myös ruokailuihini. Yritän pysyä tällä tiellä etsien sitä minulle parhaiten sopivaa rytmiä. Ehkä kunnon kohetessa innostun myös kokeilemaan joitain uusia liikunnan muotoja.

P.S. Kesken aamulenkin oli vähän vaikea ottaa valokuvaa, koska kädet tärisi vilusta jos pysähtyi. Mutta jotakuinkin noin sinistä, suloista ja kelmeää siellä oli.


2 kommenttia :

  1. Hyvä sinä! Tästä tulee sellainen tsemppifiilis itsellekin! :)

    VastaaPoista
  2. Todella reipasta! Mulla on mennyt tammikuu ihan häneksi liikunnan suhteen. Eilen ensimmäinen kävelylenkki pitkään aikaan. Ihanalta tuntui mutta jalat oli ihan taikinaa kun pääsi kotiin. Äkkiä se lihaskunto laskee kun ei mitään tee :)
    Tuo jooga kiinnostais, kun vaan sais aikaiseksi kokeilla.

    VastaaPoista