23.5.2014

Liikkeessä!



Tahdon voida paremmin, jaksaa enemmän ja pysyä lasteni perässä. Yritän edelleen löytää sitä suurta motivaatiota. Siis sitä kestävää motivaatiota terveellisempään elämään ja paremmin voimiseen.  Olen terve ja nuorehko. Minun ei kannata päästää itseäni lopulliseen rapakuntoon, kulkea huonoryhtisenä ja väsyneenä. Olen velkaa itselleni sen, että pidän itsestäni huolta. Sillä voin ja pystyn siihen. Kolmekymppiä ylitettyäni ja kaksi lasta tähän maailmaan synnyttäneenä huomaan, että kroppa oikeasti vaatii jotain pysyäkseen kunnossa. Kuntoilemattomuus yhdistettynä päätetyöskentelyyn takaa selkäjumit ja päänsäryt.

Näin keväällä joka paikka pursuaa vinkkejä bikinikuntoon pääsemisestä. No, tunnustetaan olisihan se kiva näyttää tosi kivalta rannalla ja muutenkin, mutta tärkein ydin on jossain muussa. Se on siellä yleisessä olotilassa, paremmin voimisessa ja jaksamisessa. Ulkonäkö tulee kaupan päälle. Kun on hyvä olla se näkyy myös ulospäin. Kuntoilun tavoitteeksi asetetaan usein laihtuminen, mutta minulla tätä tarvetta ei vaa'an ja mittanauhan perusteella ole. Kiinteytymisen varaa ja lihaksiston kehityvaraa tosin löytyy senkin edestä. Minulle joskus eräs ihminen totesi, että eihän sinun tarvitse kuntoilla, kun ei sinun tarvitse laihtua. Myös hoikka ihminen kärsii huonosta kunnosta. Myös hoikalla voi olla huono selkä ja huonot polvet, jotka niitä tukevien lihasten heikkoudesta johtuen vihoittelevat. Ja myös hoikalla voi rasvaprosentti olla turhan korkea väärissä paikoissa.

Joskus aiemmin kirjoitin juoksuilon löytämisestä. Flunssan vuoksi pidin hetken taukoa, mutta jälleen olen päässyt kiinni juoksun iloon. Eilen helteisenä iltana juoksin luonnon kauneutta ihaillen. Välillä pysähdyin ihailemaan kukkivia puita ja kuuntelemaan lintujen toukokuista laulua. Juoksu on ihana tapa nähdä maisemia ja luontoa. Olen iloinen, että pystyn kepeästi juoksemaan 5-7 kilometrin lenkkejä. Kymmenen vuotta sitten en olisi tätä uskonut. Tämän vuotiseksi tavoitteekseni olen asettanut 10 kilometrin juoksemisen. Menisikö ensi vuonna jo puolimaratoni?

Lasten kanssa kuntosaleille tai muihin ryhmäliikuntoihin lähteminen on vaikeaa. Tai siis se on sitä minulle. Mutta tykkään kuntoilla kotosalla. Kahvakuula on suosikkini. Se tuntuu koko kropassa eikä ole mitään pientä sipsutusta. Haaveenani olisi myös kokeilla crossfitia sekä painonnostoa. Olisi kiva olla vahva :)

Nykyisin syön melko terveellisesti. Jätskit näin hellepäivänä, karkit karkkipäivänä ja viini silloin tällöin sallittakoon. Veden juomiseen yritän kiinnittää huomiota, toisinaan se jää liian vähiin. Sellaisina päivinä, kun syö sitä sun tätä, huomaan kuinka tärkeää minulle olisi syödä säännöllisesti, terveellisesti ja ravitsevasti sekä oikeasti juoda paaaljon vettä. Holtittomat päivät kostautuvat päänsärkyinä, turvotuksina ja väsymyksenä.

Joskus vaan on niin tavattoman vaikea vääntäytyä sinne lenkille tai kaivaa se kahvakuula esiin. Kunpa sitä silloin muistaisi sen hyvänolon tunteen, joka liikunnasta seuraa.

Kertokaapas minulle vinkkejänne motivaatioon, kuntoiluun ja paremmin voimiseen :) En halua enää sitä rapakuntoa, joka minulla oli muutama vuosi sitten.

12 kommenttia :

  1. Valitettavasti ei ole antaa vinkin vinkkiä - omat liikunnat kun hoitaa remppa/piha/5vee tyssi :D Tosin välillä on tullu lähdettyä viiden aikaan aamulla lenkile, kun ei yksinkertaisesti muutoin ehdi :( Rapakunto here I come. Talvella kävin vielä salilla, kun ei rempat painanu päälle ja hip hei voima kasvoi ja lihas. Nyt on jäljellä enää muisto vain..toivottavasti taas syksyllä pääsisi aloittamaan voimailun :) Tsemppiä kuntoiluun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tsemppiä tarvitaan! Kyllähän siinä varmasti ainakin peruskunto pysyy yllä kun remppaa, pihaa ja lasta hoitaa. Siitä on sitten hyvä jatkaa voimailua, kun aika sallii.

      Poista
  2. Samojen ajatusten kanssa täällä painittu. Mähän aloitin salilla käymisen viime talvena viiden vuoden tauon jälkeen. Kunnosta olin toki pitänyt huolta lenkkeilemällä, mutta siihen se sitten olikin jäänyt. Olen nyt käynyt talvesta asti säännöllisesti salilla ja hitsit miten hyvältä se on tuntunut. Mua on motivoineet tulokset. Painon pudotukseen ei mullakaan ollut tarvetta, mutta nyt voi kyllä sanoa, että löytyy jo vähän habaa. Ja pikkuisen niitä vatsalihaksiakin. Se kyllä motivoi :) Toisaalta, nyt kun on tällaiset kelit, niin korvaan kyllä salitreenin kastelukannujen kantamisella ja rikkaruohojen kitkemisellä, kuntoa kohottavaa kun sekin on. Kaikki mistä tulee hyvä olo, on hyväksi :) Tsemppiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä! Kaikki tosiaan mistä tulee hyvä olo, on hyväksi. Ja kastelukannujen kantaminenhan on hyvää kuntoilua :)

      Poista
  3. Lainaapa kirjastosta "Taikinasta teräkseksi", mitä mainostelin jokunen viikko sitten. Siinä on paljon muutakin kuin niitä punttitreenejä, joista en niin välitä. Sain ainakin itse kovasti tsemppiä siihen kaikkeen muuhun nimenomaan. Ruokavalio on tärkeä, jos meinaat lihasta kasvattaa.

    Minä olen jossain vaiheessa päättänyt liikkua ainakin joka toinen päivä. Se on pitänyt aika hyvin, lenkkarit kulkevat mukana reissuissa... Tosin en jaksaisi vain yhtä lajia, mulla lajeina ovat pilates, zumba, juoksu, pyöräily ja talvella hiihto. Ja nyt olen tosiaan innostunut siitä kahvakuulasta, mitä kyllä on pilates-tunneillakin käytetty.

    On aika hyvä fiilis olla hyvässä kunnossa ja jaksaa ihan näin 40+ ikäisenäkin... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on itseasiassa juuri nyt se "Taikinasta teräkseksi" kirja odottamassa varattuna :) Ruokavalio on tärkeä, vaikka ei lihasta edes yrittäisi kasvattaa, sillä se auttaa kyllä kummasti jaksamaan siinä liikunnassakin :)

      Monipuolisuus on mun mielestä liikunnassa aikas tärkeää. Niin ihan motivaation kun kunnonkin kannalta.

      Eikös 40+ ikäisillä ne parhaat kunnot olekin :) Jos mä nyt aloitan treenaamisen voisin siihen mennessä päästä huippukuntoon. Parikymppisenä mulla oli todella huono kunto ja nyt olen päättänyt, että suunta on vain ylöspäin.

      Poista
  4. Minun pitäisi ihan tosissaan kohentaa kuntoa ja pudottaa myös painoa. Toisinaan käyn pumpissa, zumbassa, lenkillä ja kotoota löytyy vielä kuntopyörä sekä 8kg kuula, vaan motivoinnissa tökkii nyt pahasti. Pitääkin kurkata Nonnan vinkkaama kirja, jos siitä löytyisi apua.
    Tsemppiä sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tsempit sinullekin! Kyllä me hei jostain se motivaatio nyt kaivetaan!

      Poista
  5. Mulla sama projekti käynnissä. En laihduta vaan haluan kuntoa. Vähän lihaksia ja jaksaa paremmin. Hyvää motivaatiota tuo se kun huomaa että painoja pitäisi lisätä, kun lihakset vähän kasvanut. Ja se kun huomaan että jaksan paremmin kaikkia arjen askareita. Helmikuussa aloitin juoksun ja ihanaa huomata että m i n ä jaksan juosta. Tänä vuonna ekaa kertaa (huomenna) naisten kymppiin! tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tsempit sinnekin! Arjessa jaksaminen on kenties suurin motivaationi. Esikoiseni juoksee jo niin lujaa, että vaatii kuntoa pysyä hänen perässään :)

      Poista
  6. Samojen asioiden äärellä painiskelen. Kuntoilukaveria? ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mikä ettei kuntoilukaveria! Olisi varmasti mukavaa! Vai pitäiskö järjestää oikein bloginpitäjien yhteiskuntoiluhetki :D

      Poista